Miljonsparandet

Privatekonomi och sparande, pension och aktier


Sparkvot

Jag tänkte med detta inlägg beskriva vad jag tänker kring sparkvot och hur jag försöker uppnå en så hög sparkvot som möjligt utan att tumma på det jag vill göra på fritiden. Jag tummar aldrig på sparandet till ISK utan om det behövs mer pengar någon månad går de från sparkontot. Målet är dock cirka 27%.

För min del ser det ut som ovan. Jag har ett tvingat sparande från Länsförsäkringar så att jag blir guldkund. Dessa pengar låter jag gå in i fyra olika aktiefonder varje månad dessa pengar använder jag som en semesterkassa.

Pensions- och aktieportfölj

Jag ska vid ett senare tillfälle visa hur jag lagt upp pensionsportföljen. Men den består till största delen av globalfonder med billig avgift. Aktieportföljen bygger som tidigare sagt på bra bolag och i bästa fall även en direktavkastning på cirka 3,5%-4,5%. Aktiespararnas tre egna portföljer har fått agera inspirationskälla.

När det gäller amorteringen ser jag inte det som ett sparande, trots att det i slutändan kanske ändå är det. Helst av allt skulle jag gärna hoppa över amorteringen då jag tror att jag skulle få bättre avkastning på börsen. Dessutom är ju pengarna låsta efter varje amortering och vem vet vad jag skulle kunna få ut när jag eventuellt säljer. Så min sparkvot blir i så fall i snitt cirka 27,6% istället för 34,3%.

Framtiden

På längre sikt skulle jag vilja minska kontosparandet men först behöver jag en buffert. Jag tänker mig 90 000 kr som buffert, det motsvarar cirka tre månadslöner och bör räcka ifall något händer. Därefter vill jag öka pensionssparandet till 2 000 kr per månad och aktiesparandet till cirka 4 000 kr per månad. Det blir således 1 792 kr kvar för buffertsparande och så kvarstår tvångssparandet hos LF om 500 kr per månad.

Vad tänker ni själva om sparkvot? Vad säger den egentligen? Är det ett bra mått? För min del handlar det om kontroll, är sparkvoten positiv sover jag bättre om natten.



Lämna en kommentar

Blogg på WordPress.com.

Designa en webbplats som denna med WordPress.com
Kom igång